Meest Gestelde Vragen

 




1. Ik gebruik MSIE 5 op de machine waar de Jana server op draait. De RAS verbinding wordt verbroken, maar ik zit nog steeds op het Internet?

IE 5 gebruikt zijn eigen routines voor wat betreft de status van een RAS-Verbinding, en gaat aan de standaard systeem procedures voorbij. Bij de eerste request, bestaat er geen verbinding dus Jana onderschept deze request en opent een verbinding. IE 5 kan deze verbinding detecteren, en verzend het verkeer niet via Jana. Als gevolg dat Jana niet geïnformeerd wordt van de activiteiten van IE en sluit de verbinding dat ogenschijnlijk niet gebruikt wordt.

Oplossing: IE 5 (settings) heeft een extra RAS settings knop op de RAS-eigenschappen pagina. Hier dien je de proxy settings voor de tweede keer in te vullen. Als je deze opnieuw aangeeft voor Jana, zal IE 5 geforceerd worden om de proxy altijd te gebruiken en delegeert alle verkeer door de proxy zodat de verbinding niet meer verbroken wordt tijdens het surfen.

Artikel Q236920 op de Microsoft server geeft meer informatie alsmede een experimentele bugfix. Een gedetailleerde omschrijving van de procedures (in Duits) kan gevonden worden op de Hans Jürgen Oßmanns site http://www.janahilfe@ossmann.de. Dank gaat uit naar Hans Jürgen! Op zijn site kan je ook oudere Jana versies vinden voor download.

[ Top ]





















2. Kan Jana de mails ophalen van andere "T-Online-Mitbenutzer"

Nee. T-Online (alsmede sommige andere providers) identificeren een user via hun dial-in-login procedure, zodat je een aparte RAS-Verbinding moet gebruiken voor elke single"Mitbenutzer"

[ Top ]





















3. Niet alle afbeeldingen zijn zichtbaar

Het gaat hier waarschijnlijk om netwerk fout 10055. Lees a.u.b. de sectie netwerk fout 10055. Als je dezelfde PC gebruikt om te surfen als waar Jana op draait, dan is het mogelijk dat deze netwerk fout niet in de Jana server.log file vermeldt wordt. Dat komt, omdat de fout alleen in de browser voorkomt en niet de Jana Proxy Server, vandaar dat er niets gelogd wordt.

[ Top ]






















4. Netwerk fout 998

Een SSL verbinding dient aanwezig te zijn, maar de benodigde DLLs zijn niet gevonden.

[ Top ]





















5. Netwerk fout 999

Er is geen SSL verbinding.

[ Top ]






















6. Als Jana opgestart wordt, dan krijg ik Netwerk fout 10048

Twee poorten komen met elkaar in conflict op je systeem. Of je gebruikt een poort 2 keer in de Jana2 configuratie, of een ander programma is geconfigureerd om een poort te gebruiken dat al door Jana wordt gebruikt. (bijv. een andere Web Server). Controleer de Jana configuratie op dubbele poorten. Als dat niet helpt, controleer dan het programma dat één van de Jana poorten gebruikt en verander de poort in dat programma, of Jana.

[ Top ]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Netwerk fout 10049

Deze fout treedt op als je een niet bestaand of niet juist IP adres gebruikt in de Jana configuratie. De meest voorkomende fout is dat de Jana configuratie geconfigureerd is met een foutief IP adres. Bijvoorbeeld, als je een DSL verbinding gebruikt, een foutief IP voor Jana zou zijn het IP adres van de netwerkkaart voor je DSL modem. Je dient Jana te binden aan de netwerkkaart dat je server verbind (de pc waar Jana op geïnstalleerd is) naar je lokale netwerk.

Je kunt alle IP adressen van al je interface kaarten in je PC bekijken d.m.v. het commando "ipconfig -all" (NT/2000/XP) of "Winipcfg" (Win9x). Alle netwerk informatie wordt nu zichtbaar, en je dient het IP Adres te gebruiken van je ethernet kaart in de Jana IP adres configuratie.

Als je DSL over ethernet gebruikt en/- of je hebt twee ethernet adapters geïnstalleerd, en je weet niet welk IP adres je moet invullen in de Jana configuratie, dan kan je alle adressen proberen totdat de foutmelding niet meer optreedt.

[ Top ]

 









 

 

 

 

 

 

8. Netwerk fout 10054

Deze fout code is eigenlijk geen echte fout, maar een waarschuwing. Het wordt gegenereerd als bijvoorbeeld op de "stop" knop in de browser wordt geklikt als Jana er data naartoe zend. Een andere mogelijkheid is dat afbeeldingen (*.gif) in een verkeerd formaat worden verzonden. De browser stopt automatisch de transmissie omdat er een paar bytes gemist worden. Alhoewel de afbeeldingen wel juist worden weergegeven in de browser.

[ Top ]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Netwerk fout 10055

In Windows 95/98, kan deze fout verschijnen als het nodig is om het maximum aantal beschikbare TCP poorten te verhogen. Om het aantal beschikbare poorten te verhogen, dien je een waarde in het register aan te maken of te veranderen.

Start "regedit.exe" op.

Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\MSTCP

Windows 95
Maak een nieuw DWORD genaamd "MaxConnections". Zet deze waarde hoger dan 100 (Hex 64). 100 poorten is standaard.

Windows 98
Maak een nieuwe STRING genaamd "MaxConnections". Zet de waarde hoger dan 100, bijv. 256 (100 poorten is standaard). Nadat je Windows herstart moet het probleem weg zijn. Deze veranderingen hebben alleen effect op het TCP/IP protocol!

In Windows NT is deze stap niet nodig. Zorg ervoor dat je genoeg RAM hebt alsmede virtual memory (1 GB min. voor NT, 2 GB voor Windows 2K). MaxConnections staat standaard op 12,800 voor NT of 25,600 voor 2K.

[ Top ]

 

 

 













 

 

10. Netwerk fout 11001

Deze fout verschijnt als de naam van de server niet gevonden kan worden. Als je bijv. intypt "www.webportaal.polie.nl" en dit domain zou eigenlijk niet bestaan, dan zal het netwerk deze fout 11001 loggen. Dit is ook zo bij mail en alle andere servers wat Jana draait.

[ Top ]

 

 

 

 













 

 

11. Internet veiligheid aangelegenheden

Jana is geen firewall en doet niet aan NAT, dus veiligheid is een probleem. Maar je kan je systeem behoorlijk effectief afsluiten voor aanvallers op het internet. Als je het IP-adres ingeeft van je LAN-NIC op Jana's veiligheids pagina, dan zal ongetwijfeld iemand proberen toegang te krijgen tot Jana via internet. Jana zal niet reageren op zo'n request, en zal onmiddellijk de request weigeren en plaatst de aanvallers IP in de secure-log. Terwijl je eigen LAN gebruik maakt van aanhoudende IPs (aangegeven door jouw), zal je modem of ISDN gebruik maken van een dynamisch IP (door je provider). Jana kan zelf bepalen of een request behoort tot je eigen LAN of het internet.

De grootste risico's zijn TCP/IP poorten die geopend worden door Windows, speciaal poort 139 welke gebruikt wordt door NetBIOS. Zorg ervoor dat NetBIOS/WINS niet gebonden is aan je DUN-Adapter om te voorkomen dat Windows die poort opent, zodat je LAN niet te benaderen is via het internet. Dit kan je doen in de eigenschappen van het netwerk. Ontbin NetBIOS van je DUN-Adapter voorkomt elke vorm van toegang tot je computer! Maar je kan dan echter ook geen remonte verbinding meer accepteren van een vriend. Met DUN-verbindingen via Modem of ISDN met een dynamisch IP is het toch al moeilijk om een computer aan te vallen, en is het meer voor de handliggend dat het dan gaat om random aanvallen.

Om de NetBIOS-poort in NT te verwijderen open je de pagina "Bindings" in de Netwerk-Setup en selecteer "alle adapters". Deactiveer "WINS-Cliënt" voor alle "RAS-WAN-Wrappers". Om de NetBIOS poort te verwijderen in Windows 9x verwijder "NetBIOS -> DUN-Adapter" in de netwerk eigenschappen.

[ Top ]

 

 

 

 

 

 









 

12. Problemen met DSL

Als je de "WinPoEt 2.0" gebruikt i.p.v. de "Engel" driver voor DSL dan kan er af en toe een foutmelding verschijnen, bijvoorbeeld bij het verzenden van emails.

De "Engel" driver gebruikt MTU (Maximum Transmission Unit) met als standaard 1429 bytes. Dit schijnt de maximale capaciteit te zijn van T-DSL. WinPoEt heeft geen standaard waarden voor de MTU en Windows NT (TM) gebruikt een standaard van 1500. Deze MTU is dus te groot voor T-DSL. Alle emails groter dan 1492 Bytes werden niet verzonden.

De oplossing voor dit probleem is om de MTU in te stellen op 1492 Bytes. Je kunt dit doen in het register of je gebruikt deze freeeware tool genaamd DFÜ-Speed.

[ Top ]

 

 

 

 

 

 

 









 

13. Fout (pagina) 401 wanneer de Administratie geselecteerd wordt

Deze fout verschijnt als er een ongeldige naam of paswoord ingegeven wordt om toegang te krijgen tot de administratie pagina's van Jana. Als er niet gevraagd wordt voor een gebruikersnaam en paswoord wanneer het configuratie menu geactiveerd wordt, dan is het waarschijnlijk dat je browser (IE) ingesteld staat voor een anonieme log in.

Om dit probleem te verhelpen in Internet Explorer, ga je als volgt te werk: Selecteer "Extra" via de IE menu bar, klik dan op "Internet Opties" en ga naar de tab "beveiliging". Controleer de afdelingen "Internet" en "Lokaal Intranet", door te klikken op "Aangepast niveau" voor de setting "Anonieme logon" en verander beidde secties naar "Prompt voor gebruikersnaam en paswoord".

[ Top ]

 

 

 

 

 

 

 

 




 

 

14. Installatie fout, referentie nummer 490 in DLL LIBEAY32.dll niet gevonden


Als in de c:\winnt\system32 directorie de file libeay32.dll nog aanwezig is, en ik ga er vanuit dat dit een oudere versie is van de SSL programma library en dat Jana als eerste deze file probeert te laden. Kopieer de 2 DLLs van de Jana\Dll directorie naar de Jana programma directorie.

Deze DLL was waarschijnlijk geïnstalleerd door één of ander cryptografisch programma of software van bijv.een bank. Het is in ieder geval geen genuine Windows file.

[ Top ]

 

 

 

 

 












 

15. Langzame pagina setup met de Linux cliënt

Dit gedrag werd gerapporteerd door een gebruiker, welke een Linux Werkstation gebruikt als Jana cliënt. Hij verwonderde zich erover dat de pagina setup langzamer was op een Linux machine in tegenstelling tot Windows PCs. Hij ontdekte zelf dat zijn Linux machine aan name resolving deed met Jana, terwijl hij dit niet geconfigureerd had. Deze name resolving vertraagde de pagina setup.

Door alle cliënts aan de HOST file van de server te voegen, versnelde de name resolving, welke resulteerde in dezelfde snelheid op Linux alsmede voor Windows cliënts.

Het probleem kon echter niet gereproduceerd worden. Aangenomen wordt dat een netwerk component op de Linux machine de schuld is.

Als jij een vergelijkbaar probleem hebt, voeg dan de host naam en IP adres van de lethargic Linux cliënt aan de HOST file van de server.

[ Top ]